Färg

Färg kan öka barns intresse och bilder kan underlätta barns läsinlärning, det kommer vi ta med oss i illustrationerna av boken Inga Ingenjör

Människans uppmärksamhet dras till starka färger och kontraster. Detta framförallt hos små barn då de starka färgerna stimulerar barnets hjärna. Som vuxen börjar man sortera och skaffar sig andra uppfattningar om vad man tycker om för färger. De allra yngsta barnen reagerar starkast på primärfärgerna men i 4-5 års åldern börjar man förstå olika nyanser och barn lär sig genom att få utforska färger.

60 barn, lika många flickor som pojkar i åldrarna 5-6,5 år fick i en undersökning frågan: ”hur får olika färger dig att må?” 69% av barnen fick positiva associationer som glädje och förväntan till de olika färgerna. Flest positiva reaktioner fick ljusare färger så som röd, rosa och blå och mer negativa känslor för brun, svart och grå.

Vår vision är att Inga Ingenjör ska vara både lärorik och glädjefylld. När den nu illustreras blir därför färg ett viktigt inslag, vi vill väcka barnens nyfikenhet och underlätta för barnet att förstå berättelsen. Detta kan vi hjälpa till med genom att göra boken härligt färgglad.

 

Färglada pennor

 

 

Referenser:
Karl Ryberg, psykolog med praktisk experimentell färgpsykologi som specialområde
Boyatzis & Varghese,Undersökning barns emotionella associationer av färg, Department of Child Development, California State University,
Eva Lööv Pedagogers uppfattningar om att arbeta med färg i förskolan, En intervjustudie med förskollärare

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s